Денталната медицина е като музиката: и двете изискват страст

Интервю на Гергана Дългъчева с д-р Стефан Брое и д-р Божидар Кафелов
В контекста на двудневния ендодонтски семинар, организиран от Patricia Academy на 22 и 23 април в Интер Експо Център – „Лечение на кореновия канал от гледна точка на възстановяването“, в. Dental Tribune имаше възможността да разговаря с двамата лектори на събитието – д-р Стефан Брое от Белгия и българския му колега д-р Божидар Кафелов, за някои от темите, върху които акцентираха в своите лекции.
Лекцията на д-р Кафелов започна с репликата, че не може да се даде рецепта за перфектно ендодонтско лечение. При положение че на пазара могат да се намерят всички необходими „съставки“ – инструменти, техники, материали, защо тази рецепта е мисия невъзможна?
Д-р Кафелов: Това е така, защото на пазара наличните „съставки“ са само подправките.
Няма как една рецепта да бъде завършена и здравословна, ако се състои само от подправките.
Всъщност основните съставки за успех в ендодонтското лечение са знанията и мисленето. И тъй като всеки човек е различен, всеки случай има с какво да ни изненада. Ето защо една универсална рецепта не е приложима и опростяването на специалността повече от необходимото е вредно както за ендодонтистите,
така и за пациентите.
Д-р Брое: Според мен е изобщо безсмислено да се дават рецепти, които лекарят да следва дословно. Ако дадена „рецепта“ за лечение е успешна в ръцете на един дентален лекар, при друг може да се окаже пълна катастрофа. Далеч по-адекватна стратегия е специалистите да се научат да използват правилните концепции и техники – и по-важното, да не се страхуват да прилагат на практика всичко ново, което научат, стига да е в разумни граници.
Д-р Брое, споменахте, че двата най-важни инструмента във вашата клиника са микроскопът и кофердамът. Какво бихте посъветвали вашите колеги, които по една или друга причина все още не ги ползват в ежедневната си практика?
Д-р Брое: Микроскопът и кофердамът са сравнително елементарни инструменти, които правят денталната медицина по-предвидима и позволяват на зъболекаря да работи по-прецизно и с по-малко усилия. Ден-
талната професия така или иначе е достатъчно предизвикателна от ментална и физическа гледна точка. Горещо препоръчвам на всички да използват тези инструменти – ще направят живота ви много по-лесен!
Д-р Кафелов, споделихте, че преди около година и половина сте променили графика си и вече отделяте повече време за диагностика на всеки пациент, преди да започнете лечение. Какво ви предизвика да направите тази промяна и как тя се отрази на работата и на пациентите ви?
Д-р Кафелов: Причината да променя графика си по този начин се крие в това, че много ендодонтски лечения биват започвани без ясна диагноза и план на лечение. Точно този индивидуален подход при решаването на ендодонтските проблеми на моите пациенти ми помогна да съм много по-точен като лекар и да им помагам по по-добър начин.
Д-р Брое, дадохте пример с „теста на дъщерята“ като инструмент, който може да помогне на денталните лекари да подобрят качеството на лечението и да бъдат по-съпричастни към своите пациенти, което за някои хора може да се окаже огромна емоционална инвестиция. По-късно в лекцията си казахте, че „проблемите на пациента не са проблеми на зъболекаря“, което предпола-
га дистанциране от страна на денталния лекар и избягването на емоционални решения за лечението. Къде е здравословната граница между човешката емпатия и медицинската обек-
тивност?
Д-р Брое: Твърдо вярвам, че всеки дентален лекар трябва да лекува своите пациенти, както
сам той желае да бъде лекуван. Лично за мен страдането заедно с пациента е недопустимо.
По-хуманният и по-разумният подход е да се поставиш на мястото на пациента, за да го разбереш, след което да потърсиш най-доброто решение на неговите дентални проблеми. Ще използвам цитат от лекция-
та на д-р Кафелов: „Липсата на възстановяване на ендодонтски лекуван зъб е като липсваща струна на китара“.

Бихте ли обяснили това сравнение на нашите читатели?
Д-р Кафелов: Когато липсва или се скъса струната на китарата, тя все още звучи сравнително добре, но винаги се разбира, че има някакъв проблем. Същото е и с възстановяването на ендодонтски лекуваните зъби – когато възстановяването не е направено добре, зъбът функционира, преживява, но е чувстви-
телен, може да боли или да има някакви други проблеми. Сравнението показва важността на доброто изграждане след лечение на кореновите канали, тъй като много често забравяме, че това изграждане също е част от ендодонтската работа.
Д-р Брое, защо е толкова важна оценката на възстановимостта на зъба при планирането на ендодонтско лечение? Какво включва чеклистът, който представихте по време на вашата лекция?
Д-р Брое: Дългосрочната преживяемост на зъба трябва да бъде основната цел, а не просто оцеляването на възстановяването. Възстановимостта и прогнозата за зъба следва да бъдат внимателно оценени, за да бъде лечението предвидимо и успешно и да се избегнат допълнителни процедури впоследствие. Чек-
листът за оценка на възстановимостта на зъба включва биологичната му ширина, отношението корона:корен и наличието на ферул. Освен това при всеки отделен случай трябва да се прецени дали е по-подходящо възстановяването да бъде циментирано, или бонднато с адхезив.

И двамата споделяте страст към музиката и диджейството. Можете ли да направите паралел между денталната медицина и музиката?
Д-р Брое: Когато диджействам, съм изцяло фокусиран върху музиката, денталната медицина изхвърча от главата ми. В кабинета обаче по цял ден слушаме музика, докато работим.
Д-р Кафелов: Не съм сигурен, че мога да намеря някакви допирни точки и да не бъда банален.
Двете ми носят съвсем различни усещания – денталната медицина ме кара да бъда нащрек, да използвам мозъка си, да мисля рационално и да съм концентриран. От друга страна, музиката, винилите, диджейството са начини да разпусна напълно от натовареното ежедневие и да заредя батериите. Може би общото между тях е страстта!

Оставете коментар